christelijke datingsite en community header
  • Op zoek naar nieuwe christelijke vrienden of een relatie?
  • Dan is dit de site voor jou!
  • Mailen, bloggen en reageren kan gratis op Funky Fish
  • Probeer het uit en schrijf je ook in!

5 Tips om de lockdown te overleven

Column door , , Reacties: 0, Nederlands
Gewijzigd op: 29-12-2020 12:24
We zitten voor minstens een maand in een lockdown, inclusief de feestdagen. Een uitdaging − om niet te zeggen beproeving − voor iedereen. Voor alleenwonende ouderen en mensen in verpleeghuizen, ouders met thuiswonende kinderen, koppels, singles, pubers en kinderen. Hoe maken we er het beste van met elkaar?

Iedereen lijdt op zijn eigen manier onder de beperkingen. Het is een rotperiode, dat mag gezegd, ook al is de lockdown er voor onze bestwil. Tegelijkertijd is het zaak om niet te vervallen in negativiteit en bittere klaagzangen. Laten we onze energie liever steken in het bedenken van manieren om de tijd zo goed en aangenaam mogelijk door te komen.

Allereerst: wat moet je met de sombere gedachten, de angsten en de frustraties die deze tijd bij je oproept? Wat doe je als eenzaamheid je overvalt en de muren op je afkomen? Waar vind je (h)erkenning, troost en bemoediging? Een mogelijkheid is zelf actief om steun vragen, zoals de 32-jarige single Thomas Pruijsen onlangs deed.

Tip 1: Zoek steun
Op 14 december tweette Thomas over zijn eenzaamheid: “Checken jullie de komende tijd wat vaker bij mij? Ik word niet zo vaak gebeld enzo en ga echt veel alleen zijn en heb het een beetje nodig om mij gezien te voelen.” Daar kreeg hij tientallen positieve reacties op. Een andere optie is zelf uitreiken naar anderen. Bij Funky Fish kan dat via blogs, persoonlijke berichten en chat.

Tip 2: Reik uit naar anderen
Je kunt bijvoorbeeld boodschappen doen voor je buren, lieve kaartjes sturen naar vrienden en bekenden, iemand uitnodigen voor een wandeling, bordspel of etentje (zo lang je je daarbij maar aan de richtlijnen van de Rijksoverheid houdt). Durf initiatief te tonen, het is vaak lonend: van een ander helpen of blij maken word je zelf ook gelukkig.

Tip 3 Beperk je nieuwsinname
Als je thuis zit en weinig omhanden hebt, is het verleidelijk om veel online te zijn, en alles te volgen op nieuwskanalen en social media. Maar dit kan je gevoelens van onbehagen versterken en je nerveus, angstig, verdrietig of somber maken. Probeer je social media gebruik en je nieuwsinname daarom te beperken tot korte momenten, zo’n twee of drie keer per dag.

Tip 4: Focus op dankbaarheid
Dankbaarheid voelen, uiten en tonen is goed voor je geestelijk welzijn. Concentreer je op mensen en dingen waar je oprecht dankbaar voor bent, en noteer dat in een schrift. Schrijf elke dag drie nieuwe dingen op en lees regelmatig terug wat je geschreven hebt. Spreek daarnaast je dankbaarheid aan mensen uit, bijvoorbeeld aan de telefoon of via een kaartje.

Tip 5: Ga elke dag naar buiten
Ga dagelijks een stuk lopen, al is het maar in de buurt. Doe dat ook als het regent of guur is. Als je elke dag een kwartier tot een halfuur in de buitenlucht bent (bij voorkeur tussen 11 uur 15 uur), met je hoofd en handen onbedekt, maak je voldoende vitamine D aan. Vitamine D is essentieel voor je weerstand, en bewegen is goed voor je brein en je gemoedstoestand.

En zo zijn er nog veel meer goede tips te bedenken. Zoals: ga goede boeken lezen. Net als reizen verbreedt lezen je horizon. En je inlevingsvermogen wordt erdoor versterkt. En als een Netflix abonnement hebt, kijk dan eens naar mooie films die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen, zoals 'The Blind Side', 'The Boy Who Harnessed The Wind', 'The Way Back' en 'Lion'.

Een andere tip is nog om te kijken naar NOS op 3 in therapie. In dit filmpje wordt heel goed uitgelegd wat de coronacrisis met je brein doet, hoe het komt dat jongeren zich er zo slecht door voelen, en wat er aan te doen is.

Deel jouw tips onder deze column!
Heb jij zelf nog goede tips? Boeken, films, series of activiteiten die je kunt aanraden? Noteer het hieronder! Laten we zo elkaar inspireren!

Log in om te reageren.
Reacties: 0