De vete is losgebarsten. Geen strijd met veel wapengekletter en rondsuizende kogels in dit geval. Neen, het is veel erger! We zijn in slaap gesust, en worden nu ontdaan van al onze sterke en unieke eigenschappen.
Ook ik was ingedut. Zag het gevaar niet meer. Maar mijn ogen werden geopend bij het zien van een Crystal Clear-reclame. Een groep dames in strakke gele pakjes die uit een bus komen, een voetbal afpakken van een paar spelende jongetjes (kinderachtig hoor), daar een halve balletvoorstelling mee geven en vervolgens die bal muurvast tussen twee paaltjes schieten. ‘Women In Control’.
Ik vermoed dat het oestrogeengehalte bij reclamemakers de laatste jaren drastisch is gestegen. Vroeger, die goeie ouwe tijd, danste er gewoon nog een naakte vrouw over een wit strand door je beeld. Dat was realisme. Weliswaar om een vrouwenshampoo aan te prijzen, maar als man kon je onmogelijk klagen over zulke reclames.
Waar is het realisme nu? Er is toch geen vrouw die na het zien van bonbons en puntzakken patat blij wordt van het feit dat als ze thuiskomt, haar vriend komt aanzetten met een droog granenbaksel waarin een paar verdwaalde bessen zitten die voor bosvruchten moeten doorgaan? Waar leven die mensen eigenlijk van? De één zit de hele dag thuis en de ander loopt de hele dag door de stad naar eten te staren. Meiden die kunnen balletten kunnen onmogelijk een bal klem schieten tussen twee paaltjes. Daarnaast, ballettende dames zouden nooit een bal afpakken van lieve kleine jongetjes. Vrouwen houden van kinderen.
Mannenreclames bestaan uit clichématige humor. Gillende mannen om een koelcel vol met bier als tegenhanger voor een inloopkast vol met kleding voor de dames. Een shampoo die geopend wordt met een aansteker. “Twee bier en een bessen.”
Wakker worden! Die reclames worden ook door vrouwen bedacht jongens! Ze zijn veel te soft. En dat terwijl elke vrouwenreclame de oorlog verklaart aan de mannelijkheid. En wij doen er niets tegen. We zappen niet eens meer boos weg als de analyse van een voetbalwedstrijd maar twee minuten duurt omdat er zonodig nog maandverband met een vleugje kamille moet worden aangeprijsd.
Vrouwen als onze gelijken, dat was de norm. Maar blijkbaar is de vrouw daar niet tevreden mee. Overal moet een vrouwelijke touch aan gegeven worden, ook aan de man. Het liefst smeren ze ons ook onder de dag/nacht/oogcrème. ‘Women In Control.’
Mannen zeg nee tegen de vervrouwelijking van onze samenleving! Geen Crystal Clear in huis. Water is ook gezond. En ook geen Roosvicee Fruitflirt. Gewoon niet vanwege de naam. Geen Fruitkick als ze hongerig thuiskomen, maar een goeie stamppot. Da’s wel voedzaam!
Gezichtshaar mag, laat Yolanthe maar kletsen. “Wij vrouwen houden van gladgeschoren.” Ze heeft niet voor niets wat met Jan Smit, die elke week drie blonde snorharen moet trimmen. Bier is lekker en van het koolzuurgehalte moet je nou eenmaal wel eens een flinke boer laten. De wc-bril mag weer omhoog. Wie wil zitten heeft toch niks aan z’n handen? Staat ‘ie omlaag dan klagen ze wel weer over spetters op de bril. Dames hoeven niet te snappen waarom je naar het EK Lingerie zapt. Als jij dat leuk vindt, is dat een uitstekende reden! Terug naar de 6 B’s. Bier, baarden, boeren, borsten, buitenspelval en de bril omhoog.
We zijn niet hetzelfde. Wij mogen er zijn, met al onze lompheid, onzinnige interesses en mannelijkheid. Biedt weerstand mannen, opdat we geen voor de vrouwen op maat gemaakte karikatuur van onszelf worden!
Ook ik was ingedut. Zag het gevaar niet meer. Maar mijn ogen werden geopend bij het zien van een Crystal Clear-reclame. Een groep dames in strakke gele pakjes die uit een bus komen, een voetbal afpakken van een paar spelende jongetjes (kinderachtig hoor), daar een halve balletvoorstelling mee geven en vervolgens die bal muurvast tussen twee paaltjes schieten. ‘Women In Control’.
Ik vermoed dat het oestrogeengehalte bij reclamemakers de laatste jaren drastisch is gestegen. Vroeger, die goeie ouwe tijd, danste er gewoon nog een naakte vrouw over een wit strand door je beeld. Dat was realisme. Weliswaar om een vrouwenshampoo aan te prijzen, maar als man kon je onmogelijk klagen over zulke reclames.
Waar is het realisme nu? Er is toch geen vrouw die na het zien van bonbons en puntzakken patat blij wordt van het feit dat als ze thuiskomt, haar vriend komt aanzetten met een droog granenbaksel waarin een paar verdwaalde bessen zitten die voor bosvruchten moeten doorgaan? Waar leven die mensen eigenlijk van? De één zit de hele dag thuis en de ander loopt de hele dag door de stad naar eten te staren. Meiden die kunnen balletten kunnen onmogelijk een bal klem schieten tussen twee paaltjes. Daarnaast, ballettende dames zouden nooit een bal afpakken van lieve kleine jongetjes. Vrouwen houden van kinderen.
Mannenreclames bestaan uit clichématige humor. Gillende mannen om een koelcel vol met bier als tegenhanger voor een inloopkast vol met kleding voor de dames. Een shampoo die geopend wordt met een aansteker. “Twee bier en een bessen.”
Wakker worden! Die reclames worden ook door vrouwen bedacht jongens! Ze zijn veel te soft. En dat terwijl elke vrouwenreclame de oorlog verklaart aan de mannelijkheid. En wij doen er niets tegen. We zappen niet eens meer boos weg als de analyse van een voetbalwedstrijd maar twee minuten duurt omdat er zonodig nog maandverband met een vleugje kamille moet worden aangeprijsd.
Vrouwen als onze gelijken, dat was de norm. Maar blijkbaar is de vrouw daar niet tevreden mee. Overal moet een vrouwelijke touch aan gegeven worden, ook aan de man. Het liefst smeren ze ons ook onder de dag/nacht/oogcrème. ‘Women In Control.’
Mannen zeg nee tegen de vervrouwelijking van onze samenleving! Geen Crystal Clear in huis. Water is ook gezond. En ook geen Roosvicee Fruitflirt. Gewoon niet vanwege de naam. Geen Fruitkick als ze hongerig thuiskomen, maar een goeie stamppot. Da’s wel voedzaam!
Gezichtshaar mag, laat Yolanthe maar kletsen. “Wij vrouwen houden van gladgeschoren.” Ze heeft niet voor niets wat met Jan Smit, die elke week drie blonde snorharen moet trimmen. Bier is lekker en van het koolzuurgehalte moet je nou eenmaal wel eens een flinke boer laten. De wc-bril mag weer omhoog. Wie wil zitten heeft toch niks aan z’n handen? Staat ‘ie omlaag dan klagen ze wel weer over spetters op de bril. Dames hoeven niet te snappen waarom je naar het EK Lingerie zapt. Als jij dat leuk vindt, is dat een uitstekende reden! Terug naar de 6 B’s. Bier, baarden, boeren, borsten, buitenspelval en de bril omhoog.
We zijn niet hetzelfde. Wij mogen er zijn, met al onze lompheid, onzinnige interesses en mannelijkheid. Biedt weerstand mannen, opdat we geen voor de vrouwen op maat gemaakte karikatuur van onszelf worden!
Log in om te reageren.