christelijke datingsite en community
  • Wat vind je van deze blog?
  • Op zoek naar nieuwe christelijke vrienden of een relatie?
  • Dan is dit de site voor jou!
  • Mailen, bloggen en reageren kan gratis op Funky Fish
  • Probeer het uit en schrijf je ook in!

Blog

Schateren, Adriano ©

Ik weet niets

Door datingsite- en communitylid
| bekeken: 189 | funked: 8 | reacties: 0
Dat ik niet bid voor een rode Ferrari of een huis met zwembad lijkt me voor de hand liggen. Maar er zijn ook andere begeerten van het hart. Begeerten die niet eens voor jezelf zijn. Zo kan je bidden voor een partner, als dat is wat je wenst. Het was op Funky Fish lange tijd mijn gebed toen ik nog vrijgezel was, maar tegelijk wist ik iets anders: In de tijd dat ik geen relatie had, wilde ik er wel aan werken beter ‘relatiemateriaal’ te worden. En dus ontwikkelde ik mij ‘ter voorbereiding van’, zal ik maar zeggen. Niet wetende wanneer mijn gebed verhoord zou worden.

Het is wat ik tegenkwam in de lesstof van de coachcursus die ik volg. Het zette me stil. Het ging immers over God. De spreker vertelde in de begeleidende download dat mensen moeite hebben met het juiste gebed. Sommige mensen bidden om een groter spreker te zijn. Of om grote manifestaties van Gods wonderen te mogen meemaken. Wat te denken van het verlangen naar meer van God. Waar God je juist een stapje terug wil laten doen.

Zo droomde ik afgelopen nacht over een auto zonder stuur en bedieningspaneel dat niet werkte. Duidelijke instructie wat mij betreft om niet zelf altijd achter het stuur te willen zitten. Ik kon niet door de voorruit kijken. Dus kon ik niet zien wat er voor mij gebeurt. Nog zo’n duidelijke boodschap. Laat de toekomst los. Zoals niet aan het stuur zitten ook een oproep kan zijn om niet altijd zelf in control te zijn. Het aan God over te laten, afhankelijk te durven zijn. Waar ik de neiging heb om de toekomst voor te willen zijn en te kunnen lezen. Dat is een stil vuur in mij dat brandt. Net als profeten dat eerder gedaan hebben. Nogal hoogmoedig lijkt mij op dit moment. Maar een gebedspunt dat ergens op de achtergrond borrelt.

Als iemand met spierziekte waar ik voor bid niet geneest, wat betekent dat dan. Als het mijn hartsverlangen is om die ander biddend genezing te vragen en God verhoort mijn gebed niet, wat doe ik dan. Maar is dat zo dat God mijn gebed niet verhoort? Satan heeft de gebrokenheid de wereld binnen gebracht. Dat is niet iets van de God van liefde. Laat God dat gebeuren? Hoe zit dat?

En waarom genas Jezus zo velen en niet allen? Waarom die ene wel en de ander niet? Waar Hij een bovenmenselijke bewogenheid met mensen had, had Hij toch meer kunnen doen. Is Jezus dan harteloos? Daar is de soevereine God genoemd. De Oppermachtige, de Onafhankelijke. God gaat zo ver boven ons weten uit. Jezus gehoorzaamde zijn Vader, ondanks zijn bewogenheid en medelijden. Bewogenheid hoeft niet de basis te zijn van een verhoord gebed. Net als bidden ‘In Jezus naam’ geen formule is voor verhoorde gebeden.

In al die gevallen kan het zijn dat wij het verkeerde bidden. Maakt dat bidden onmogelijk. Nee, ‘bidden helpt’, zoals een medeblogger op zijn trui heeft staan. Maar tegelijk gaat het erom dat onze soevereine God in Zijn wijsheid andere plannen heeft met jou en met de mensen waarvoor je bidt. Nu kan ik daar misschien begrip voor opbrengen, voor het feit dat ik niet alles over de details van iemand anders leven weet. Hoe moeilijk is het al om het juiste voor jezelf te bidden. Zelfs in mijn eigen leven verbaas ik mij over de vele nieuwe invalshoeken die ik dagelijks tot mij neem. Als in degene die ik het beste ken, mezelf, nog zoveel onontdekte kanten en daarmee gebedspunten die ik kan missen bestaan, hoe moet dat dan zijn met de fracties die ik in de levens van anderen onder de aandacht probeer te brengen

Nee, ik weet vrijwel niets in vergelijking met God. En toch wil ik bidden. Wil ik God prijzen en danken. Wil ik van betekenis zijn in de levens van anderen. Wil ik leven zoals God in de Bijbel voorschrijft. Maar wel vanuit genade. Ik hoef niet zoveel meer, alles is voor mij gedaan door Jezus aan het kruis op Golgotha. Toch wil ik verder, wil ik leren hoe ik het juiste kan vragen. Het juiste kan uitbidden. Dat kan heel eenvoudig door te vragen. Door de indrukken die ik krijg van de Heilige Geest voor mij te leggen. Door steeds opnieuw te vragen. En als er, zoals bij mij vaker, niets komt. Ook een antwoord is; Niets doen!

Ook zoiets, moet je altijd iets willen? Misschien schiet je iemand anders te binnen. Misschien krijg je in gebed een gedachte die je niet kan rijmen. Vraag het God. Laat Hem je de antwoorden geven. Probeer het subtiele onderscheid tussen de woorden van de Heilige Geest en je eigen denken te ontrafelen. Dan gaat er een wereld voor je open; misschien hoor je Hem, Gods stem.
  • Word er van mij gehouden?

    Deze even dramatische als realistische vraag hangt vandaag boven mijn hoofd. Doordat ik bang was voor de reactie van mijn vriendin over iets dat belangrijk voor mij was. Oké ook dat zal ik vertellen, of ik wel loyaal zou zijn, voelde ik mij he...
  • De vlottenbouwer

    Het is dinsdag. Vanochtend en het begin van de middag werkte ik als ervaringsdeskundige/ maatschappelijk werker voor de Hoop. Net als vorige week, kom ik daar heel goed vandaan. Vanochtend besprak ik tijdens een multidisciplinair overleg met collega&...
  • De natuur in alle dingen

    De natuur in alle dingen Diep verscholen op de derde rij achter het kiemend hout verstopt zij zich: weemoed het gevoel dat recht doet aan de natuur van mensen aan de vraag wie jij en ik hier vandaag eigenlijk zijn ...
Funky Fish is een christelijke datingsite en community. De website is in 2002 opgericht om christenen (protestanten en katholieken) een online ontmoetingsplaats te bieden. Vrijgezellen en niet-singles kunnen op allerlei manier contact met elkaar maken, waaronder door te bloggen. Kvk: 32120414, BTW: 817404892B01