De wereld is vol verborgen boodschappen: de Beatles zongen “Paul is dead, Paul is dead” en volgens Dan Brown bracht een groot aantal kunstenaars de tijd door met het overal zo zichtbaar mogelijk verstoppen van aanwijzingen voor grote geheimen.
Een verborgen boodschap kan ook bedoeld zijn om onbewust te beïnvloeden. Vooral in reclame komt dat sterk naar voren. Door de geur van vers brood te verspreiden hopen supermarkten meer brood te verkopen, tv-reclames voor luchtjes die je op dat moment toch niet kunt ruiken zitten vol positieve associaties, enzovoorts, enzovoorts…
De meeste instructies voor verborgen verleiding concentreren zich op beeld en geluid, maar het geschreven woord kan ook een manier zijn om in het onderbewuste door te dringen. In de zee van kennis die op internet te vinden is, heb ik mij voor de gelegenheid verdiept in NLP, datingcoaches en flirtcurssussen en die toegepast op de rest van dit stuk. Als je niet beïnvloed wilt worden, kun je nu nog snel een ander blog gaan lezen…
Gfejexfnmfiyjkjoew pvisnkcloqdse!
Als het goed is, heeft je onderbewuste hier de oneven letters uit geselecteerd en heb je nu een vreemde neiging mij je pincode te sturen. Als je onderbewuste per ongeluk de even letters heeft gelezen heb je nu misschien de onbedwingbare drang te fjxnfykowvsklqs'en. (Laat me vooral weten wat dat is)
Soms wordt iemand beschermd tegen dit soort subliminale boodschappen, omdat zijn of haar onderbewuste niet ontwikkeld genoeg is om de boodschap op te pikken. Om de mensen die mij hun pincode nog niet hebben gestuurd of een rondje zijn gaan fjxnfykowvsklqs’en te bereiken, heb ik een simpelere en schijnbaar onschuldige boodschap opgesteld.
Het leven van een tennisprof is vaak eenzaam.
Toch maken spelers soms na jaren een comeback.
De Japanse Kimiko Date is
een van de oudste spelers die deze stap heeft gemaakt.
Met de laatste woorden achterelkaar staat hier: eenzaam – comeback – date is – gemaakt. Eigenlijk hoef ik het niet meer uit te leggen, maar lezers van deze zinnen voelen zich eerst eenzaam, maar denken vervolgens dat te kunnen verhelpen door het bericht vaker te lezen en een date te organiseren. (Helaas heet Date na naar huwelijk nu al 10 jaar Date-Krumm en is die naam vooral bruikbaar om mensen zin te laten krijgen in dates met mensen die Krumm heten&hellip
Als je zo’n beïnvloedingsstrategie gebruikt en het werkt niet, zou ik persoonlijk niet verder proberen tot een date te komen. Niet als je op geletterde mensen valt tenminste...
Mocht toch je nog met zo iemand een nauwere band aan willen gaan (uit medelijden?), kun je als laatste redmiddel de zogenaamde “niet verborgen boodschappen” gebruiken. “Zullen we eens iets gaan eten?” ”Vanavond is er een leuke film in de bioscoop, heb je zin om mee te gaan?” Er zijn nog steeds mensen die denken dat dat werkt. Treurig…