christelijke datingsite en community

Muzikaliteiten

Column door , , Reacties: 4, Nederlands
Onder het genot van een glas goede whisky had ik ergens deze week een enerverend gesprek. Het ging over van alles, maar één van de onderwerpen die voorbij kwam betrof muziek. De digitalisering waardoor het woord ‘album’ weinig meer zegt. Een tijd waarin vooral losse songs worden verkocht en kennis over leven en gedachtengoed van musici zelden meer aanwezig is. Nu is dat laatste niet per se noodzakelijk om van muziek te kunnen genieten. Al kan het de beleving wel van meer intensiteit voorzien.

In mijn herinnering zie ik mezelf hele middagen doorbrengen in muziekwinkels. Stapeltje cd’s doorluisteren, tegen sluitingstijd zorgvuldig afwegend wat ik toe wil voegen aan de collectie thuis. Ik las muziekbladen, haalde berichten uit de krant en probeerde van alles te weten te komen over door mij net ontdekte muzikanten. Artiesten met vage teksten werden extra kritisch bekeken, want een degelijke reformatorische opvoeding zorgde ervoor dat ik enerzijds meer vrijheid begon te zoeken doch anderzijds de duvel buiten de deur wilde houden. Ernstig waarschuwende boekjes hadden me geleerd dat’ie via muziek toch makkelijk mee naar binnen glipt.

Naarmate ik meer muziek leerde kennen en mijn collectie zich langzaam uitbreidde, ontdekte ik 2 dingen. Er was een hoop ‘wereldse’ muziek waarin het nodige van God voorbij kwam. Op de christelijke markt kwam God tekstueel altijd voorbij, maar was de muziek -ongeacht het genre- regelmatig van een schrikbarend laag niveau. Of dermate zoet dat het glazuur er spontaan door van m’n tanden sprong. Af en toe was er wel een positieve uitzondering (die de regel bevestigt).

Kortom, ik ontdekte meer passie bij de minder gelovige muzikanten. Ze leken hun talenten meer uit te buiten, door te willen ontwikkelen en dat maakt muziek die leeft. Het heeft spirit. Het doet iets, maakt iets los (meer dan tandglazuur) en verbindt. Het stelt vragen en roept soms uit naar zin. Het is soms kritisch, tegendraads, beschamend of gewoon fout. Maar het staat ergens voor en vraagt om reactie.

Muziek die raakt, is muziek waarbij ik in het instrumentale de tekst terughoor. Het is geen laagje melodie om de woorden enige smeuïgheid te geven. Nee, het is de tekst maar zonder woorden. Muziek en tekst versterken elkaar en groeien uit tot iets groters. Het verwijst naar iets groters. Daarmee lijkt de niet zelden op zoek zijnde muzikant soms meer van God door te geven dan z’n gelovige collega.

Misschien omdat wie zoekt zich nog uitstrekt naar wat verborgen is. Wie al gevonden heeft, kan gemakkelijk vervallen in de illusie het voor elkaar te hebben. Terwijl dat zelden het geval is.
Log in om te reageren.
LEES OOK
Liever Lui Dan Moe unknown ©
Liever Lui Dan Moe
Allerliefste Valentijn, Funky Fish ©
Allerliefste Valentijn,
Beste Valentijn Chris ©
Beste Valentijn
Reacties (4)
  • Mijn persoonlijke voorkeur is inderdaad progrock, daar ben ik dus het meest in thuis maar dat wil niet zeggen dat er geen andere muzieksoorten zijn die ook zo aan de bak komen.

    Ik vermoed bijvoorbeeld dat er in de jazz nogal wat christelijke artiesten zitten.

    Het feit dat ze seculier opereren zegt niets over hun geloof, ik kijk alleen naar de teksten want de rest is toch speculeren.
    Gjalt-J | 19-02-2014 | 09:24 | NL
  • Ik had wat teveel zitten knippen in mijn stukje, ik wilde de verklaring voor het niet seculier gaan er neer zetten maar daar bleef maar een regel van staan.

    In de tachtiger jaren heeft de muziekindustrie zich massaal op de relirock gestort, daarna kregen alleen "risicoloze saaie" artiesten toegang tot de muziek en die werden ook nog eens slechter behandeld dan artiesten uit de wereldse muziekindustrie.

    Serieuze artiesten moesten wel naar de seculiere labels om aan de bak te komen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

    Roddels over het persoonlijke geloof van artiesten doe ik niet aan mee, ik ken gewone gemeenteleden die er ook vreemde gewoontes op na houden waarvan hun leven noet onder een vergrootglas gehouden wordt, waarvan niemand aan hun geloof twijfelt.
    Gjalt-J | 19-02-2014 | 09:16 | NL
  • Goede christelijke muziek red het ook wel via niet christelijke kanalen.
    In de tachtiger jaren stonden de christelijke platenmaatschappijen er om bekend dat ze hun artiesten meer belazerden dan de wereldse (het is toch voor de Heer? Waarom zou je er dan geld voor vragen?)

    Ik luister nog steeds naar goede christelijke gepassioneerde artiesten, in mijn genre zijn dat bijvoorbeeld Neal Morse, Transatlantic, the Flower Kings, Affector.

    Allemaal hedendaagse artiesten en allemaal erg goed (ook naar wereldse normen, de eerste twee horen algemeen erkend bij de absolute wereldtop).

    Verder zijn er nog een aantal andere artiesten van vroeger die nu die bekeerd zijn, bijvoorbeeld Alice Cooper die ook bij de wereldtop gehoord hebben.

    Kortom, nee ik ben het niet echt met je eens.
    Tenzij je de top tien of wat dan ook bedoeld, maar die is in de wereldse muziek ook niet bepaald om over naar huis te schrijven.

    Het succes van de hitartiesten wordt trouwens over het algemeen schromelijk overschat, dr Dré was een tijdje geleden weliswaar de best verdienende artiest, maar dat was vooral door de verkoop van koptelefoons.
    Roger Waters (van Pink Floyd)was de tweede, en dat geeft gelijk de werkelijke verhoudingen aan.
    Gjalt-J | 18-02-2014 | 20:46 | NL
  • Laat me toch lekker m'n ongeïnspireerde basloopje doen smiley
    Erik | 18-02-2014 | 09:57 | NL