Blog
Prinses AIDA en Jouw Akte
Door datingsite- en communitylid
Blauwtje
14-07-2011 13:50 | bekeken:
1443 | funked:
1 | reacties:
5
Je komt op Funky Fish, je maakt braaf je akte aan, en je wacht... waarop eigenlijk? Op je eerste berichtje, op een beetje aandacht of zelfs op de ware die uit de hemel pardoes in je vijver valt. Misschien ben je één van de gelukkigen die binnen een week na aanmelding zomaar een leuk contact kreeg, ging daten en nu getrouwd is. Of was je op zoek naar vrienden en zette je binnen een maand de mooiste uitjes op het programma. Maar meestal loopt het niet zo.
Funky Fish is flink gegroeid, en dat maakt het soms een wat intimiderende ervaring. Het is alsof je op een groot feest bent aangekomen, maar alle aandacht gaat blijkbaar uit naar die schoonheid met de rode jurk of die stoere gast met zijn sixpack. En om te voorkomen dat de lol er gauw af is, en je dit feest laat voor wat het is, is het tijd om hulp in te schakelen. En wie kan er beter hulp bieden dan prinses AIDA? Rechtstreeks uit de marketingwereld komt ze galant naar de wereld van dating en nieuwe vriendschappen om jou te helpen in deze grote visvijver.
Allereerst kom je bij een feestje ook niet via de achterdeur. Laat zien dat je er bent: je geeft ‘acte de présence’. Of, om het in de terminologie van Funky Fish te houden: akte de présence. Jouw akte is jouw profiel, jouw profiel is het raamwerkje naar alle anderen in deze Funky wereld. Je geeft anderen een kijkje in wie je bent en wat je hier op Funky Fish aan het doen bent. Maar hoe hou je je bezoeker ‘bij de les’? Jij bepaalt wat je anderen laat zien, dus laat je niet beknotten door saaie aktes.
Prinses AIDA biedt hier raad: haar naam is een acroniem voor Attention, Interest, Desire en Action. Dat is een hele mond vol en het klinkt heel interessant, maar eigenlijk is het iets wat je zelf al uitvoert als je iets gedaan wil krijgen, bijvoorbeeld als je wil dat je vriend mee gaat vissen of als je je vriendin wil mee krijgen naar een shopping mall. Je brengt het onder de aandacht bij je vriend of vriendin, je wekt interesse op voor de activiteit, zorgt dat hij/zij er zin in krijgt en je vraagt of hij/zij mee gaat. Je hoeft er geen marketingdeskundige voor te zijn om het uit te voeren.
Dus waarom zou je deze ‘methode’ ook niet gebruiken bij je akte? Deze keer zijn het niet in eerste instantie je vrienden of vriendinnen, maar de kijkers op je akte. Laten we even de stap overslaan wat je er zelf aan kan doen om meer en het liefst ook de juiste personen naar je akte te trekken. We kunnen daar later op terug komen. Prinses AIDA helpt je nu stapsgewijs om je akte aantrekkelijk te maken.
Aandacht trekken: je zorgt er allereerst voor dat je akte een goede algehele eerste indruk maakt. Nette foto (let ook op hoe de thumbnail van je profielfoto, oftewel het kleine vierkantje, eruit ziet), niet te korte maar ook niet te lange tekst en vooral: een stevige titel! Een titel die prikkelt (op een nette manier uiteraard), eentje die uitnodigt om je profieltekst te lezen.
Interesse wekken: de kijker is nieuwsgierig gemaakt, hij begint te lezen: nu zorg je ervoor dat je ook duidelijk maakt waarom jij niet dertien in een dozijn vis bent. Wat onderscheidt jou op een positieve manier. Wat maakt jou uniek? (Alleen vertellen dat je uniek bent roept natuurlijk de vraag op waarom dat zo is: grijp die kans!)
Desire opwekken: je wil graag dat mensen reageren op je akte. Bijvoorbeeld door je een berichtje te sturen en zo laten merken dat ze nieuwsgierig zijn geworden. In je akte kan je daarom helder uiteenzetten wat je te bieden hebt: bijvoorbeeld praten over je interesses, leuke uitstapjes doen et cetera. Zet in plaats van een lijstje droge eigenschappen eens neer wat voor leuke dingen jullie (op den duur) samen kunnen doen.
Aanzetten tot actie: de puntjes op de i zetten, laat je nieuwsgierige lezer weten hoe hij je kan benaderen. “Stuur me een flesje als je interesse hebt.” klinkt nogal zakelijk, misschien is een ludieke zin als “maak mijn dag top en smijt een flesje naar m’n kop!” wel veel opvallender!
Nu prinses AIDA je een eind op weg geholpen heeft met je akte, kan je haar hulp uiteraard ook inschakelen bij het schrijven van een flesje naar iemand van wie de akte wel erg interessant is. En wees galant als prinses AIDA: is de respons niet zoals je verwacht, haal dan diep adem en laat je er niet door uit het veld slaan. Uiteindelijk is dit allemaal een hulpmiddel, geen doel op zich. Dit is een eerste zetje op weg naar contact, elkaar leren kennen. Ontmoeten ‘in het echt’. En dat dat heel leuk kan zijn, daar zijn al genoeg blogs over verschenen!