christelijke datingsite en community

Q&A: Jenny van den Berg – Time To Turn

Q & A door , , Reacties: 0, Nederlands
Gewijzigd op: 01-02-2013 10:24+01:00
Jenny is 26 jaar en woont in Utrecht. Naast haar werk in de kinderopvang werkt ze twee dagen in de week voor Time to Turn. Ze zit in het bestuur van de organisatie, coördineert het netwerk, doet redactie, geeft voorlichting en denkt mee over campagnes.

Wat is Time to Turn?
Time to Turn is een netwerk van jongeren die vanuit hun geloof in actie willen komen voor een duurzame en rechtvaardige levensstijl. De organisatie is in 1996 gestart als milieuproject van een aantal christelijke organisaties. Inmiddels is de doelstelling wat breder geworden. Als we Jezus willen volgen, heeft dat niet alleen consequenties voor ons gedrag ten opzichte van het milieu, maar ook voor de manier waarop we met geld en rijkdom omgaan. We dragen dit ondermeer uit via onze internetcommunity, database, nieuwsbrief, campagnes en presentaties voor jongeren en kerken.

Heeft het werk van Time to Turn resultaat? Is er een verandering merkbaar in christelijk Nederland?
De stapjes die genomen worden zijn vaak klein. Groen doen is hip en in. Maar de vraag is of we ook echt een duurzame en rechtvaardige levensstijl willen als we er iets voor moeten opgeven. Ik denk wel dat er een verandering merkbaar is onder christenen. Er zijn kerken die bezig zijn met programma’s over duurzaam leven. Maar toch denk ik ook dat het nodig is om mensen, inclusief mezelf, alert te houden.

Welke actie heeft veel indruk op je gemaakt?
De Mosterdzaadjestournee: een fietstocht van een week, door Nederland, zonder geld, eten/drinken/mobiel en tent. Ik heb gemerkt dat God heel dichtbij is, juist als we het meest van hem afhankelijk moeten zijn. Wij in het Westen hebben ons leven vaak met zoveel zekerheden dichtgetimmerd dat er soms niet veel meer afhankelijkheid overblijft. Ook de klimaattop in Kopenhagen in 2010 heeft veel indruk gemaakt. Met een grote groep jongeren liepen we mee in een mars voor een eerlijk klimaatakkoord.

Kun je iets vertellen over de campagne die in augustus op het Flevo Festival van start gaat?
Op het Flevo Festival begint onze nieuwe kledingcampagne “Kleedvermaak’. We willen in onze stand mensen bewust maken van de wereld achter onze kleding. Wie maakt onze kleding? Van welke stoffen en onder welke omstandigheden komt onze kleding tot stand? Dat is hard nodig, want er bestaat nog steeds veel leed in de kledingindustrie. Met een actiekaart zullen we waarschijnlijk een kledingmerk gaan aanspreken, maar op de kaart staan ook tips. Iedereen koopt immers kleding, iedereen doet mee aan dit systeem.

Wat kunnen mensen zélf doen aan een rechtvaardige en duurzame levensstijl?
Een ‘oud’ motto van Time to Turn is: ‘Genieten van Genoeg’. De vragen die je jezelf kunt stellen zijn: Heb ik genoeg? Kan ik tevreden zijn met wat ik heb? Gaan de keuzes die ik maak niet ten koste van een ander of het milieu? Begin met een klein stapje om te veranderen. We hoeven de wereld niet te redden, maar kunnen in onze levensstijl wel laten zien dat we het belangrijk vinden om God te volgen en te zorgen voor onze naasten en de schepping.
Log in om te reageren.
LEES OOK
Q&A: Bart – Elkaar Vinden In De Hofvijver Bart ©
Q&A: Bart – Elkaar Vinden In De Hofvijver
Q&A: Miss Fish – Niet Zomaar Een Verhaaltje Miss Fish ©
Q&A: Miss Fish – Niet Zomaar Een Verhaaltje
Q&A: Christian de Kousemaeker – Heldenrace voor Free a Child Christian ©
Q&A: Christian de Kousemaeker – Heldenrace voor Free a Child